ACC Arverne: Fransk producent Ateliers de Construction du Centre (A.C.C.), i Clermont-Ferrand.Tillverkare av järnvägsvagnar.Presenteade 1960 en vagn byggd i glasfiber och rostfri plåt på stålram. Individuell hjulupphängning. Påkostad inredning Byggd i liten serie. Upphörde helt att tillverka husvagnar 1973.
ACE : Ace Caravan Company (Hull) Ltd. England. Etablerad 1962. Exsport var ett nyckelord, Holland var huvudmarknaden, men också Skandinavien. Som Svensk importör 1963 var Ljunggrens Husvagnar i Norrköping. Produktionstakten låg 1962 på runt fem vagnar i veckan. Årsproduktionen låg 1965 på ca 3.000 enheter. Svensk importör blev 1967 Husvagn-Svensson i Lidköping. 1970 hade årsproduktionen stigit till 6000 vagnar.
ADRIA : Jugoslavien. Fabrikens fullständiga namn var IMV Adria, där IMV stod för Industrija Motornih Vozil. Etablerad 1955 med huvudmål att producere bilar på licens. Renault, men också Engelska BMC-bilar, Mini, 1100 og Maxi.1965 startar man produktion av husvagnar. Bakgrunden var att landet var i stort behov av väst valuta, och campingvagnar sågs som en branch med betydlig växtpotencial över hela Europa. Skandinaviska intressenter kom tidigt med i konstruktions arbetet. Först och främst Karl Wilhelm Karlsson, som var importör av Adria till Sverige fram till 1984, han har till stor del bidragit till att bygga upp Adrias popularitet i Skandinavien. 1970 tillverkades 20000 vagnar/år ! Fram till 1990 hade man tillverkat över 320.000 vagnar och produktionen är fortfarande igång...
ALFREDO : Svensk hopfällbar campingvagn konstruerad av Alfred Jönsson i Katrineholm. Kunde fås både som byggsats eller färdigbyggd, den sistnämda kostade 1958, 2.450 kronor och som byggsats 1.950 kronor.
ASTRAL : Astral blev etablerat 1958. 1961 var man på en 15 plats i den Svenska försäljningsstatistiken, med 11 registrerade vagnar. 1962 9'e plats, med 34 registrerade vagnar. 1965 7'e plats, med 289 registrerade vagnar. 1968 avancerade man til 4'e plats med 534 vagnar. Produktionen upphörde helt i mars 1980.
AVONDALE : Firman Avondale Coachcraft i Atherstone i Warwickshire startade juli 1970. I början byggdes vagnar i det övre spectrat av marknaden, men man utvidgade senere med seriena Perle och Leda. Man byggde tidigt taket i glasfiber, något som blivit märkets signum helt fram till våra dagar. Det första året blev det byggt 35 vagnar. Produktionstakten var 1972 uppe i 11 vagnar i veckan. 1980 uppgick produktionen til 55 vagnar i veckan, och man hade 19 modeller på programmet.
BAILEY : Startade 1947 av möbelsnickaren Fred Baily. Planen var att producera olika stationsvagnskarosserier. Man gick emellertid ganska snart över till att bygga campingvagnar utifrån måttot : "The best or nothing". Den första modellen hade en längd på 5,5 meter och vägde 1 ton till ett pris på 200 Pund.1950 introducerade man modellen Maestro som beteckning på 4 meters modellen, denna skulle hänga med ända fram till 1988, och är således den mest populära i Baileys historia. Modellen blev i början av 1950-talet marknadsförd under vinjetten : «holidays happier than any you’ve had before» 1957 lanserade man modellen Minor på strax över 3 meter med sängplats til 4. Tillverkning pågår fortfarande.
BIAB : Svensk tillverkare. Bergkvara Industri AB i Bergkvara. 2 modeller på programmet, Europa och BI-5. 1964 hamnade man på 33'je plats i statistiken med 12 levererade vagnar.
BIOD : Holländsk vagn, som har skaffat sig ett namn som producent av lätta och aerodynamiska vagnar. Företaget etablerades i Hengelo 1946. 1956 byggdes den första husvagnen som fick modellbeteckningen Excellent.Den blev gott mottagen av marknaden och fick snart sällskap av en mindre modell kallad Exotic, samt en täckt släpvagn som kallades Explorer. Man skrev ett licensavtal 1960 med den Tyska tillverkaren Fathi som producerade husvagnar i glasfiber.Den första modellen fick namnet Extase. 1962 tillkom modellen Excelsior och 1964 en något mindre utgåva, på 2.7 meter, med modellnamnet Bambi.1963 gick man i konkurs. 1964 blev B.I.O.D.-sällskapet övertaget av Jeko i Oldenzaal. 1965 presenterade man modellen Expert, med en karrosserilängd på 4.75 meter. Årsproduktionen låg nu på runt 50 enheter. Produktionen låg på 1970-talet mellam 50 och 100 vagnar på årsbasis. Man producerar fortfarande husvagnar.
BJØLSETH : Norges enda egentliga och kvarvarande husvagnstillverkarkare. Startade 1924 som möbelproducent. 1954 kom modellen "Hytta" som var en minivagn på 2,5 m.
BOCA : Svensk campingvagn producead av Bornhall & Carlsson Aktiebolag i Nossebro. 1964 kunde man placera sig som nummer 48 på den Svenska försäljningsstatistiken med 6 st registrerade vagnar. 1965 hadde man avancerat till 37'e plats efter att ha registrerat 21 vagnar. Blev ibland kallad Nossebrovagnen, producerades fram till 1968.
BOHEM : Svensk vagn producerad från 1961 till 1965 av firman AB Lamellplast i Lindome. Den hade en självbärande karross i glasfiber. Man kunde välja om man ville ha vagnen lackerad med röd, blå eller grå underdel. Planlösningen bestod av av sittgrupp med långbänkar fram och tvärplacerad sittbänk bak. Den hade en karrosserilängd på 3,75 meter och egenvikt på 390 kilo. Priset var 6.500 kr. Man låg runt 11'e plats på den Svenska försäljningsstatistiken med 19 registrerade vagnar/år.
BOREVAGNEN : Svensk vagn, startade 1966 av AB Åseleprodukter i Åsele. Blev marknadsförd som en komplett utrustad vintervagn. Det förste året, 1966, fanns en version med betekningen TLB. Den hade en karosslängd på 3,75 meter och en egenvikt på 650 kilo. Priset var 10.350 kr. Produktionen upphörde 1974.
BORG : Svensk vagn producerad från mitten av 1950 talet, men fram till mitten av 60 talet endast i begränsad omfattning. 1965 ändrade man till produktion av en något större och bättre vagn. Målsättningen var en årsproduktion på rundt 50 enheter. De ”nya” vagnarna blev tillverkade mellan 1966 och 1968 av Elofs Husvagnar i Ludvika.
BOURGEOIS : Belgisk vagn tillverkad av bröderna Rene og Robert Bourgeois, som drev en karrosserifirma i Oostende. Man utvecklade under 50 talet en speciell teknik för pressning av aluminiumplåt. Den första husvagnen byggdes 1960, beteckningen var B 36, med en karosserilängd på 3.6 meter och egenvikt 500 kilo. Vagnen var tillverkad i aluminium med ett utanpåliggande lager i så kallat "skinplate". Även interiören var i aluminium. Från 1961 blev vagnarna sammansatta på den franska Sterckeman-fabriken, efter att delarna var blivit fraktade från Belgien. Detta samarbete varade i ca 2 år. 1962 blev vagnarna också lanserade i Holland, den fick ett pris på 6.450 Holländska gylden. De följade åren höll man fast vid den första modellen men kom med olika planlösningar, de fick beteckningarna Zephyr, Prima Donna och Familia. 1966 introducerade man två större modeller B 43 och B 50, med karrosserilängder på 4.3 och 5.05 meter, med namnen Amazone och Pullman, där den sistnämnda hade en egenvikt på 760 kilo. Årsproduktionen låg på mellan 100 och 150 vagnar. Tillverkningssättet var exklusivt och dyrt och man vägrade sänka den höga kvalitetens, så i början av 70 talet fick man svårt att klara konkurrensen från billigare byggda vagnar, detta fick till följd produktionen las ner och den sista vagnen tillverkades 1975.
CABBY : Grundades 1963 av Tore Nilsson. Det första modellåret, 1965, hadde man en modell på programmet. Den hette kort och gott Cabby hade en längd på 3,9 meter. Produktionen uppgick detta året till 50 enheter, 12 personer var anställda. Årsproduktionen 1967 var 680 enheter och omsättningen ökade till 5 milljoner kronor. 1968 startade bygget av det som då var Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik.
CADEMA : En riktigt speciell fransk vagn producerad 1977 av Cadema i Senart. Under färd hade vagnen en längd på 3,2 meter men framme på campingplatsen kunde man dra ut hela bakdelen så att bodelen då blev 5,05 meter. Chrysalide var modellbeteckningen och var byggd i glasfiber och hade en totalvikt av 740 kilo.
CAMPA : Werner Kretschmer, Öst-Tysk campingpionjär. Snickarmästare från Lichtenow i närheten av Berlin. Som 1956 startade utvecklingen av Campa-serien, som betecknas som den första husvagnen från forna DDR.
CAMPETTE : Engelsk vagn byggd 1971 av firman Calver, vägde under 200 kilo. Blev ingen större succe.
CAMPA: Svensk vagn. Byggd av Grunnebo Karosseri och Bilverkstad i Grunnebro utanför Vänersborg. Modellen hette Jr. Liten vagn avsedd för små dragbilar. Priset var 1955 2.550 kr.
CAMPMAN : Svensk vagn proucerad av firman Rowa, Rolf Wallin, i Tilberga, på slutet av 60-talet.
CAN : Turkisk !! Husvagn, kopia av Eriba.
CARA-BED : Engelsk från 1935 av firmaet Weathershields Ltd i Birmingham. Boanordning man hängde bak på bilen - hopfällbart sovrum med tältväggar.
CARABOAT : Engelsk, Sutton-in-Ashfield som 1971 presenterade en kombination av båt och husvagn. Den hade en längd på 16 fot och draget blev fällt in i vagnan när den blev använd på vattnet. Som drivkälla använde man en bensinmotor på 5 hk av Lombardinis fabrikat. Produktionen pågick fram till 1974, och totalt blev det byggt ca 80 st.
Det fanns även ett par andra tillverkare i kanalernas England som följde samma tema....
CONSTRUCTAM: Företaget grundades av Theo van der Herthen och huvudsysselsättningen var byggen musikpaviljonger ! Av en tillfällighet kom man 1953 att bygga en hopfällbar campingvagn. Samma år flyttade Theos bror, baronen Lucien hem efter många år i Zaire. Han tog upp iden med husvagnar och konstruerade en modell med beteckingen Condor. Vagnen var byggd av träskivor och blev det första året sålt i 30 exemplar. Utvecklingen av nya material och tekniker medförde att man 1959 övergick till att bygga vagnarna i glasfiber och aluminium, på stålstomme, med en utpräglad aerodynamisk form. Namnet Constructam kommer från firmanamnet ”Ateliers de CONSTRUCtions de TAMise”. 1960 var årsproduktionen uppe i 100 enheter. 1961 invigdes en helt ny fabrik som samtidigt gjorde det möjligt att rationalisera produtionsmetoderna ytterligare. 1964 hade man tre modeller. Minst var Corona med en längd på 3 meter och en bredd på inte mer än 1,6 meter, egenvikten var 320 kilo. Modellen Condor var 10 cm längre, men med en bredd på 2 meter. Störst var Comet på 4,3 meter och egenvikt på 700 kilo. Vagnarna blev detta år också importerade till Sverige. De var prissatta till 6.175, 9.300 och 11.800 kronor. Man var representerade av firman Husvagnscentrum i Norrköping. 1966 stod åtta modeller på programmet, i längder från 3.25 til 4.4 meter, det året byggdes 2000 vagnar! 1973 producerades 2300 vagnar varav den största delen gick på exsport. Samma år blev även företaget uppköpt av ett större Amerikansk investmentbolag, men 1976 köpte bröderna Herthen det hela tilbaka. Produktionsformen var både teknisk krävande och arbetsintensiv vilket innebar att man fick allt vanskligare att hävda sig i konkurrensen. 1982 gick man i konkurs. 1986 blev namnrättigheterna köpta av Alfred Spankenis och integrerat i Chateau-gruppen, som presenterade en något omarbetad modell med beteckningen ”The New Generation”. Den var i produktion fram till 1988.
FORTSÄTTNING FÖLJER...............
|