ACC Arverne: Fransk producent Ateliers de Construction du Centre (A.C.C.),                         i Clermont-Ferrand.Tillverkare av järnvägsvagnar.Presenteade 1960 en vagn                      byggd i glasfiber och rostfri plåt på stålram. Individuell hjulupphängning. Påkostad                  inredning Byggd i liten serie. Upphörde helt att tillverka husvagnar 1973.

 

 

 

 

 

 

 

ACE : Ace Caravan Company (Hull) Ltd. England. Etablerad 1962. Exsport var                      ett nyckelord, Holland var huvudmarknaden, men också Skandinavien. Som                     Svensk importör 1963 var Ljunggrens Husvagnar i Norrköping.                          Produktionstakten låg 1962 på runt fem vagnar i veckan.
Årsproduktionen låg 1965 på ca 3.000 enheter.  Svensk importör blev                              1967 Husvagn-Svensson i Lidköping.
1970 hade årsproduktionen stigit till 6000 vagnar.

 

 

 

 

ADRIA : Jugoslavien. Fabrikens fullständiga namn var IMV Adria,                                        där IMV stod för Industrija Motornih Vozil. Etablerad 1955 med                              huvudmål att producere bilar på licens. Renault, men också Engelska                               BMC-bilar, Mini, 1100 og Maxi.1965 startar man produktion av husvagnar.                 Bakgrunden var att landet var i stort behov av väst valuta, och                  campingvagnar sågs som en branch med betydlig växtpotencial över                                  hela Europa. Skandinaviska intressenter kom tidigt med i konstruktions                         arbetet. Först och främst  Karl Wilhelm Karlsson, som var importör av                                Adria till Sverige fram till 1984, han har till stor del bidragit till att                                    bygga upp Adrias popularitet i Skandinavien. 1970 tillverkades 20000                        vagnar/år ! Fram till 1990 hade man tillverkat över 320.000 vagnar och                   produktionen är fortfarande igång...

 

 

 

ALFREDO : Svensk hopfällbar campingvagn konstruerad av                                            Alfred Jönsson i Katrineholm. Kunde fås både som byggsats                                              eller färdigbyggd, den sistnämda kostade 1958, 2.450 kronor                                            och som byggsats 1.950 kronor.

 

 

 

 

 

ASTRAL : Astral blev etablerat 1958. 1961 var man på en                                                  15 plats i den Svenska försäljningsstatistiken, med 11                                           registrerade vagnar.
1962 9'e plats, med 34 registrerade vagnar.
1965 7'e plats, med 289 registrerade vagnar.
1968 avancerade man til 4'e plats med 534 vagnar.
Produktionen upphörde helt i mars 1980.

 

 

 

AVONDALE : Firman Avondale Coachcraft i Atherstone i                                                    Warwickshire startade juli 1970. I början byggdes vagnar                                                     i det övre spectrat av marknaden, men man utvidgade                                                senere med seriena Perle och Leda. Man byggde tidigt                                                  taket i glasfiber, något som blivit märkets signum helt                                                       fram till våra dagar. Det första året blev det byggt 35                                               vagnar.
Produktionstakten var 1972 uppe i 11 vagnar i veckan.
1980 uppgick produktionen til 55 vagnar i veckan, och                                                    man hade 19 modeller på programmet.

 

 

 

BAILEY : Startade 1947 av möbelsnickaren Fred Baily.                                               Planen var att producera olika stationsvagnskarosserier.                                                 Man gick emellertid ganska snart över till att bygga                                          campingvagnar utifrån måttot : "The best or nothing".                                                    Den första modellen hade en längd på 5,5 meter och                                                 vägde 1 ton till ett pris på 200 Pund.1950 introducerade                                                 man modellen Maestro som beteckning på 4 meters modellen,                                        denna skulle hänga med ända fram till 1988, och är således                                               den mest populära i Baileys historia. Modellen blev i början                                                av 1950-talet marknadsförd under vinjetten :                                                         «holidays happier than any you’ve had before»
1957 lanserade man modellen Minor på strax över 3 meter                                                med sängplats til 4. Tillverkning pågår fortfarande.

 

 

 

BIAB : Svensk tillverkare. Bergkvara Industri AB i                                                  Bergkvara. 2 modeller på programmet, Europa och                                                            BI-5. 1964 hamnade man på 33'je plats i statistiken                                                       med 12 levererade vagnar.

 

 

 

 

BIOD : Holländsk vagn, som har skaffat sig ett                                                               namn som producent av lätta och aerodynamiska vagnar.
Företaget etablerades i Hengelo 1946.
1956 byggdes den första husvagnen som fick                                            modellbeteckningen Excellent.Den blev gott mottagen                                           av marknaden och fick snart sällskap av en mindre modell                                              kallad Exotic, samt en täckt släpvagn som kallades Explorer.
Man skrev ett licensavtal 1960 med den Tyska tillverkaren                                             Fathi som producerade husvagnar i glasfiber.Den första                                               modellen fick namnet Extase.
1962 tillkom modellen Excelsior och 1964 en något mindre                                           utgåva, på 2.7 meter, med modellnamnet Bambi.1963 gick                                                   man i konkurs. 1964 blev B.I.O.D.-sällskapet övertaget av                                              Jeko i Oldenzaal. 1965 presenterade man modellen Expert,                                              med en karrosserilängd på 4.75 meter.
Årsproduktionen låg nu på runt 50 enheter.
Produktionen låg på 1970-talet mellam 50 och 100 vagnar                                                 på årsbasis. Man producerar fortfarande husvagnar.

 

 

 

 

 

BJØLSETH : Norges enda egentliga och kvarvarande                                                   husvagnstillverkarkare. Startade 1924 som möbelproducent.                                           1954 kom modellen "Hytta" som var en minivagn på 2,5 m.

 

 

BOCA : Svensk campingvagn producead av Bornhall &                                              Carlsson Aktiebolag i Nossebro. 1964 kunde man placera                                                      sig som nummer 48 på den Svenska försäljningsstatistiken                                                med 6 st registrerade vagnar.
1965 hadde man avancerat till 37'e plats efter att ha                                              registrerat 21 vagnar.
Blev ibland kallad Nossebrovagnen, producerades fram till 1968.



 

 

 

BOHEM : Svensk vagn producerad från 1961 till 1965 av                                             firman AB Lamellplast i Lindome. Den hade en självbärande                                              karross i glasfiber.  Man kunde välja om man ville ha vagnen                                       lackerad med röd, blå eller grå underdel. Planlösningen bestod                                            av av sittgrupp med långbänkar fram och tvärplacerad                                              sittbänk bak. Den hade en karrosserilängd på 3,75 meter                                                 och egenvikt på 390 kilo. Priset var  6.500 kr. Man låg runt                                             11'e plats på den Svenska försäljningsstatistiken med 19                                        registrerade vagnar/år.

 

 

 

BOREVAGNEN : Svensk vagn, startade 1966 av                                                               AB Åseleprodukter i Åsele. Blev marknadsförd som                                                            en komplett utrustad vintervagn.
Det förste året, 1966, fanns en version med betekningen                                                TLB. Den hade en karosslängd på 3,75 meter och en egenvikt                                            på 650 kilo. Priset var 10.350 kr.
Produktionen upphörde 1974.

 

 

BORG : Svensk vagn producerad från mitten av 1950                                                   talet, men fram till mitten av 60 talet endast i begränsad                                             omfattning. 1965 ändrade man till produktion av en något                                             större och bättre vagn. Målsättningen var en årsproduktion                                              på rundt 50 enheter. De ”nya” vagnarna blev tillverkade                                               mellan 1966 och 1968 av Elofs Husvagnar i Ludvika.

 

 

BOURGEOIS : Belgisk vagn tillverkad av bröderna                                                              Rene og Robert Bourgeois, som drev en karrosserifirma i                    Oostende. Man utvecklade under 50 talet en speciell teknik                                               för pressning av aluminiumplåt. Den första husvagnen                                                byggdes 1960, beteckningen var B 36, med en karosserilängd                                            på 3.6 meter och egenvikt 500 kilo. Vagnen var tillverkad i                                        aluminium med ett utanpåliggande lager i så kallat "skinplate".                                          Även interiören var i aluminium. Från 1961 blev vagnarna                                 sammansatta på den franska Sterckeman-fabriken, efter                                                    att delarna var blivit fraktade från Belgien. Detta samarbete                                        varade i ca 2 år. 1962 blev vagnarna också lanserade i Holland,                                         den fick ett pris på 6.450 Holländska gylden. De följade åren                                            höll man fast vid den första modellen men kom med olika                                       planlösningar, de fick beteckningarna  Zephyr, Prima Donna                                              och Familia. 1966 introducerade man två större modeller                                                     B 43 och B 50, med karrosserilängder på 4.3 och 5.05 meter,                                            med namnen Amazone och Pullman, där den sistnämnda hade                                            en egenvikt på 760 kilo. Årsproduktionen låg på mellan 100                                              och 150 vagnar.
Tillverkningssättet var exklusivt och dyrt och man vägrade                                                 sänka den höga kvalitetens, så i början av 70 talet fick man                                          svårt att klara konkurrensen från billigare byggda vagnar,                                                  detta fick till följd produktionen las ner och den sista vagnen                                 tillverkades 1975.

 

 

 

 

 

 

CABBY : Grundades 1963 av Tore Nilsson.
Det första modellåret, 1965, hadde man en modell på                                              programmet. Den hette kort och gott Cabby hade en                                                    längd på 3,9 meter. Produktionen uppgick detta året                                                        till 50 enheter, 12 personer var anställda.
Årsproduktionen 1967 var 680 enheter och omsättningen                                              ökade till 5 milljoner kronor.
1968 startade bygget av det som då var Skandinaviens                                              största och Europas modernaste husvagnsfabrik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CADEMA : En riktigt speciell fransk vagn producerad 1977                                                av Cadema i Senart. Under färd hade vagnen en längd på                                                3,2 meter men framme på campingplatsen kunde man dra                                                  ut hela bakdelen så att bodelen då blev 5,05 meter.                                                 Chrysalide var modellbeteckningen och var byggd i                                              glasfiber och hade en totalvikt av 740 kilo.

 

CAMPA : Werner Kretschmer, Öst-Tysk campingpionjär.                                   Snickarmästare från Lichtenow i närheten av Berlin.                                                       Som 1956 startade utvecklingen av Campa-serien, som                                          betecknas som den första husvagnen från forna DDR.

 

CAMPETTE : Engelsk vagn byggd 1971 av firman Calver,                                               vägde under 200 kilo. Blev ingen större succe.

 

CAMPA: Svensk vagn. Byggd av Grunnebo Karosseri och                                            Bilverkstad i Grunnebro utanför Vänersborg. Modellen hette                                               Jr. Liten vagn avsedd för små dragbilar. Priset var 1955 2.550 kr.

CAMPMAN : Svensk vagn proucerad av firman Rowa,                                                        Rolf Wallin, i Tilberga, på slutet av 60-talet.

 

CAN : Turkisk !! Husvagn, kopia av Eriba.

 

CARA-BED : Engelsk från 1935 av firmaet Weathershields Ltd                                              i Birmingham. Boanordning man hängde bak på bilen - hopfällbart                                   sovrum med tältväggar.

 

 

CARABOAT : Engelsk, Sutton-in-Ashfield som 1971                                           presenterade en kombination av båt och husvagn.                                                         Den hade en längd på 16 fot och draget blev fällt in                                                           i vagnan när den blev använd på vattnet. Som drivkälla                                            använde man  en bensinmotor på 5 hk av Lombardinis                                                    fabrikat. Produktionen pågick fram till 1974, och totalt                                                     blev det byggt ca 80 st.

Det fanns även ett par andra tillverkare i kanalernas                                                        England som följde samma tema....




 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONSTRUCTAM: Företaget grundades av                                            Theo van der Herthen och huvudsysselsättningen                                        var byggen musikpaviljonger !                                                                        Av en tillfällighet kom man 1953 att bygga en hopfällbar campingvagn. Samma år flyttade Theos bror, baronen Lucien hem efter många år i Zaire.  Han tog upp iden med husvagnar och konstruerade en modell med beteckingen Condor. Vagnen var byggd av träskivor och blev det första året sålt i 30 exemplar.                                                                     Utvecklingen av nya material och tekniker medförde att man 1959 övergick till att bygga vagnarna i glasfiber och aluminium, på stålstomme, med en utpräglad aerodynamisk form.                                                                                      Namnet Constructam kommer från firmanamnet ”Ateliers de CONSTRUCtions de TAMise”.
1960 var årsproduktionen uppe i 100 enheter.
1961 invigdes en helt ny fabrik som samtidigt gjorde det möjligt att rationalisera produtionsmetoderna ytterligare.                                                                                                     1964 hade man tre modeller. Minst var Corona med en längd på 3 meter och en bredd på inte mer än 1,6 meter, egenvikten var 320 kilo. Modellen Condor var 10 cm längre, men med en bredd på 2 meter. Störst var Comet på 4,3 meter och egenvikt på 700 kilo. Vagnarna blev detta år också importerade till Sverige. De var prissatta till 6.175, 9.300 och 11.800 kronor. Man var representerade av firman Husvagnscentrum i Norrköping.
1966 stod åtta modeller på programmet, i längder från 3.25 til 4.4 meter, det året byggdes 2000 vagnar!
1973 producerades 2300 vagnar varav den största delen gick på exsport. Samma år blev även företaget uppköpt av ett större Amerikansk investmentbolag, men 1976 köpte bröderna Herthen det hela tilbaka.
Produktionsformen var både teknisk krävande och arbetsintensiv vilket innebar att man fick allt vanskligare att hävda sig i konkurrensen. 1982 gick man i konkurs.
1986 blev namnrättigheterna köpta av Alfred Spankenis och integrerat i Chateau-gruppen, som presenterade en något omarbetad modell med beteckningen ”The New Generation”. Den var i produktion fram till 1988.

 

 

 

 

 

 

 

FORTSÄTTNING FÖLJER...............

 

 

 

 


                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olika husvagnsfabrikat med lite historia